Z powodu koronawirusa: Straż pożarna przechodzi na teleporady

Mariusz Ciechoński
Z powodu pandemii COVID-19 lekarze rodzinni od dawna mają kontakt z pacjentami głównie przez telefon. Teraz, zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego, na teleporady przechodzi także straż pożarna.
Fot. 123rf.com
Od drugiego września 90% strażaków nie będzie już osobiście gasić pożarów, walczyć z zagrożeniami chemicznymi i ekologicznymi, czy uwalniać ludzi z pojazdów, które uległy wypadkowi. Udzielą oni jednak przez telefon szczegółowych instrukcji, jak to zrobić.

- Numer alarmowy 998 ma teraz funkcję IVR (Interactive Voice Responce - przyp. red.), dzięki której można przeprowadzić automatyczną rozmowę bez konieczności angażowania dyspozytora - poinformował rzecznik Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej.

Dzwoniący najpierw musi określić rodzaj problemu, wybierając odpowiedni numer, np. usuwanie gniazd szerszeni w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia to numer 1, a pożar to numer 8. Po zatwierdzeniu odpowiedzi, bot głosowy pomoże ustalić nam datę i godzinę teleporady.


- Na początku byłem sceptyczny, ale to naprawdę działa - chwali nowy system 42-letni Andrzej. - Kiedy po wypadku moja córka była uwięziona w płonącym samochodzie, bez problemu dodzwoniłem się i otrzymałem listę najbliższych sklepów z nożycami hydraulicznymi!

To jest ASZdziennik. Wszystkie wydarzenia i cytaty zostały zmyślone.