Przeczytaliśmy cele kształcenia przedmiotu "Historia i Teraźniejszość". Oto 10 najlepszych

ASZdziennik
Już jest! Oto on: projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Brzmi to zawile, więc przekładamy na ludzki język: oto, co dzięki Czarnkowi będzie na lekcjach historii, WOS-u i nowym przedmiocie HiT.
Fot. Wojciech Strozyk/Reporter, legislacja.rcl.gov.pl
Na jeden szczególnie interesujący zapis z podstawy programowej Historii i Teraźniejszości zwróciła już uwagę dziennikarka Justyna Suchecka. Pomyśleliśmy sobie, że wskazywanie różnicy między tolerowaniem (zapewne dobrze) a afirmowaniem (zapewne źle) zjawisk kulturowych (zapewne LGBT i feminizm) to na bank niejedyna przydatna umiejętność, którą mają według ministra nabyć uczniowie na lekcjach zupełnie nowego przedmiotu. Dlatego przeczytaliśmy wszystkie cele programowe HiT-u.


I mamy dla was jeszcze 10 świetnych kawałków:

1. O neomarksizmie:

Uczeń charakteryzuje przemiany społeczno-obyczajowe określane jako „rewolucja 1968 roku” (m.in. „rewolucja seksualna”) oraz ich intelektualne inspiracje (neomarksizm, „nowa lewica”).

Pilnie zastanawiamy się, czy omawiane na lekcjach będą także współczesne przykłady neomarksizmu, o których tak chętnie mówi sam minister. Na przykład że wyrasta z niego "ideologia LGBT" albo że przez niego 20-latki nie chcą rodzić, tylko wolą się uczyć czy coś.

2. O ekologizmie:

Uczeń charakteryzuje idee i ruchy pacyfistyczne; potrafi wskazać różnicę między ekologią a ekologizmem.

Greta Thunberg niedobra.

3. Jest i on! O prymasie Wyszyńskim:

Uczeń wyjaśnia znaczenie ideowo-moralne duszpasterskiego programu Prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego (Jasnogórskie Śluby Narodu, Wielka Nowenna, obchody milenijne); potrafi wskazać zasługi Kościoła dla integracji Ziem Zachodnich z resztą Polski.

Uczeń ceni i kocha Prymasa, a przynajmniej umie to udawać, by dostać piątkę.

4. O rozdziale kościoła od państwa:

Uczeń potrafi zastosować swoją wiedzę o różnych modelach relacji między związkami wyznaniowymi a państwem do wyjaśnienia komunistycznej polityki „rozdziału Kościoła od państwa”; wyjaśnia pojęcia: laicyzm, sekularyzm, indyferentyzm.

Także dziś straszną, komunistyczną politykę tego, aby biskupi nie mieszali się w sprawy państwa, głoszą co poniektórzy neomarksiści.

5. O Janie Pawle II:

Uczeń wyjaśnia na czym polegała wizja budowy Trzeciej Niepodległości przedstawiona w Polsce w 1991 roku przez św. Jana Pawła II.

Uczeń wie, że bez św. Jana Pawła II mielibyśmy kupę kamieni, nie państwo.

6. O prześladowaniach religijnych:

Uczeń charakteryzuje zjawisko prześladowań religijnych na przykładzie losu społeczności chrześcijańskich w różnych strefach świata.

Może można by odrzucić takie arbitralne zawężenie i omówić zjawisko prześladowań religijnych także na przykładzie losu społeczności żydowskich lub muzułmańskich. Ale komu to potrzebne?

7. O zmianach kulturowych:

Uczeń charakteryzuje główne zmiany kulturowe zachodzące w świecie zachodnim na przykładzie ekspansji ideologii „politycznej poprawności”, wielokulturowości, nowej definicji praw człowieka, rodziny, małżeństwa i płci; potrafi umieścić te zmiany na tle kulturowego dziedzictwa Zachodu ujętego w myśli grecko-rzymskiej i chrześcijańskiej.

Uczeń wie, że zygota to człowiek, rozwody złe, pióra w dupie na Paradzie Równości nieobyczajne, niewiasty mają za mało cnót i po co komu te czarne elfy w "Wiedźminie".

8. O Unii Europejskiej:

Uczeń charakteryzuje proces zmiany Unii Europejskiej w okresie po wstąpieniu Polski w jej struktury (wzrost pozycji Niemiec, zjawiska kryzysowe związane z imigracją, niestabilnością strefy euro, Brexitem, epidemią COVID-19; kontrowersje ideologiczne na forum instytucji unijnych).

Jak widzimy jasno, Unia Europejska to rozpadający się projekt skazany na zagładę.

9. O Smoleńsku:

Uczeń wyjaśnia, dlaczego katastrofę z dnia 10 kwietnia 2010 roku należy traktować jako największą tragedię w powojennej historii Polski (według oświadczenia polskich parlamentarzystów przyjętego podczas Zgromadzenia Posłów i Senatorów w dniu 13 kwietnia 2010 roku poświęconego uczeniu pamięci ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem).

W razie, gdyby uczeń miał inne zdanie na temat tego, co należy traktować jako największą tragedię w powojennej historii Polski, powinien zachować takie refleksje dla siebie.

10. O wyzwaniach:

Uczeń potrafi wskazać i scharakteryzować najpoważniejsze wyzwania stojące przed Polską u progu trzeciej dekady XXI wieku (kryzys demograficzny, utrzymanie tożsamości kulturowej, koszty finansowe i społeczne „polityki klimatycznej”).

Albo jak myślisz, że najpoważniejsze wyzwania stojące przed Polską i światem to to, że za kilkadziesiąt lat tak w nas pierdolnie katastrofa klimatyczna, że się nie pozbieramy. Ale na lekcji tłumaczą ci, że nie, spoko, bo problem to raczej koszty tzw. "polityki klimatycznej".

I od razu lepiej.

To jest ASZdziennik, ale wszystkie cytaty są prawdziwe. Pełen projekt rozporządzenia dostępny jest na tej stronie.