Dramat CD-Action. Chcieli napisać o graczach z niepełnosprawnościami, wyszedł najważniejszy tekst w historii pisma

ASZdziennik
Nie trzeba wiele" – to tytuł artykułu z najnowszego numeru CD-Action. Jak dowiaduje się ASZdziennik, miał to być tekst, który zwróci uwagę deweloperów na problemy graczy z niepełnosprawnościami. Wrocławskiej redakcji musiał wkraść się jakiś chochlik. Bo zamiast tego powstał najważniejszy tekst w historii CD-Action.
Fot. CD Action/cdaction.pl
Z grami na konsole radzą sobie siadając na niskiej pufie i, gdy trzeba pacnąć odpowiedni przycisk, przyciskają pada do stolika. Rezygnują z gry w ulubione serie, bo producenci nie pomyśleli o dodaniu opcji powiększania napisów. Przykładają lupę do ekranów. Z powodu problemów ze słuchem w ogóle rezygnują z gier.

To osoby, które kochają gry wideo, lecz często o zabawie i spełnianiu swoich marzeń mogą zapomnieć. Wszystko przez utrudnienia w grach, które sprawiają, że dla osób z niepełnosprawnościami rozrywka staje się trudno dostępna.

Redakcja CD-Action porozmawiała z 60 osobami z niepełnosprawnościami, by poznać problemy, z jakimi muszą borykać się podczas grania. A następnie redaktor Papkin napisał najważniejszy tekst w 23-letniej historii pisma.


A przy okazji przypomniał, że pisanie o grach to nie tylko newsy o didżejach z Fortnite'a.

– Gdy pytam o najbardziej palące problemy, na jakie natrafia przed monitorem, Adam Jarmuła, kikut prawej ręki, trzy palce u lewej, natychmiast wypala: "Brak wsparcia dla 4K, niewielka liczba klatek na sekundę, wysokie ceny gier i podzespołów" – pisze Papkin w nowym numerze CD-Action.

Problem w tym – jak słusznie zauważa autor – że są to postulaty trudne do załatwienia. Istnieją jednak inne problemy graczy z niepełnosprawnościami, które są dużo łatwiejsze do realizacji.

Mimo tego, realizowane często nie są. Oto sześć największych z nich.

Po poruszające historie graczek i graczy, którzy muszą borykać się z nimi, by robić to co kochają, odsyłamy na strony CD-Action.

1. Skomplikowane sterowanie

2. Brak możliwości zmiany ustawień klawiszy

3. Brak dbałości o napisy

4. Przekazywanie informacji tylko na jeden sposób, np. tylko poprzez dźwięki

5. Sekwencje QTE i brak stopniowania poziomu trudności

6. Brak dbałości o kolorystykę.

Jak przyznaje szef studia Draw Distance Michał Mielcarek, z którym rozmawiał CD-Action, większość problemów graczy z niepełnosprawnościami można łatwo rozwiązać na każdym etapie produkcji.

Deweloperzy muszą jednak myśleć o tym już na etapie rozpoczęcia prac i dopilnować, by temat nie został odpuszczony nawet na chwilę.

CD-Action udostępniło swój artykuł bezpłatnie, dodało łatwiejszą do lektury wersję w PDF, a nawet przygotowało wersję dźwiękową. Redakcja rozesłała swój tekst do dużych studiów tworzących gry.

Bo – jak przypominają – by osobom z niepełnosprawnościami ułatwić zabawę, naprawdę nie trzeba wiele.

To jest ASZdziennik, ale tekst z CD-Action o graczach z niepełnosprawnościami nie został zmyślony.